Uitgebracht tussen:
1974-?: MACK Cruiseliner

Bouwperiode gedurende 2004-2005. Voor het eerst te zien op de Modelshow Europe 2005 in Eelde. In 2013 uit elkaar genomen om aan een nieuw project te starten.

In de film "Convoy" over de vermaarde "Rubber Duck", werd een bijrol door een Cruiseliner gespeeld. De Mack van "Pig Pen" aka "Lovemachine" was ook een Cruiseliner. Gelukkig werd de MACK voor bepaalde sloopscenes vervangen door Kenworths.

  Na het gepruts met de "neus" van de GMC was ik er al snel uit dat mijn volgende project een frontstuurtje moest zijn. Daar Mack een van de bekendere Amerikaanse merken is, leek het mij niet meer dan logisch een model uit hun range te kiezen. Na wat rondzwervingen op het internet kwam ik een Cruiseliner tegen en ik was eruit; dat moest 'm worden.

Ik had dus een plaatje gevonden maar, zoals wel vaker, alleen van schuin voor. Gelukkig bracht het internet weer uitkomst zodat ik binnen niet al te lange tijd een Mack van alle kanten had. Het enige verborgene was nog het motorblok. Voor de GMC had ik het schaalmodel, maar hier had ik niets. Aan de andere kant is dat ook weer niet zo'n heel groot drama omdat het meestal de eenheidsworst van Cummins, Detroit Diesel of Caterpillar betreft. Ik ben begonnen met het meest eenvoudige, de bumper. Zodra deze gelukt was, gelijk met de chroomtape aan de gang. Ik ben daarna begonnen aan de cabine ophanging. Na het drama rond het scharnieren van de neus van de GMC leek het mij verstandig dit als eerste voor elkaar te hebben voordat ik mij op al te veel verbouwingen moest storten. Na wat pogingen had ik een bevredigend resultaat. Het echte werk kon beginnen. De cabine werd verder afgemaakt. De omtrekken waren door de foto's van het net goed te doen.

Voor de detaillering van binnen heb ik me laten inspireren door een Kenworth, je moet toch wat. Ik ben al op onderzoek geweest op de Mack- en Speciaaltransport dag in Utrecht, maar al wat er stond, geen Cruiseliner. Op internet ben ik lid geworden van een Mack-usergroup. Deze group had wel de nodige info zodat ik eindelijk de foto's van de binnenkant had. Tevens kwamen er nog een aantal foto's van de motor op de proppen. Terwijl ik op een lading schuine steentjes, voor de achterkant van de cabine, zat te wachten kon ik de aanpassingen doorvoeren aan de hand van de foto's van het interieur.

 

In deze Mack ligt een V6 van Lego. Met werkende zuigers en een draaiende fan. De aandrijving gebeurt door de wielen. De beide achterassen drijven de motor aan. Dit was nog een heel gedoe om voor elkaar te krijgen, maar uiteindelijk toch ook gelukt. Het blok komt verder zoveel mogelijk overeen met die op de foto's die ik gevonden heb. De besturing van het model wordt middels een tandwiel achter de voorbumper gedaan. Ik heb getracht werkende besturing in de cabine te krijgen, maar dat is echt een behoorlijke uitdaging geweest en door de beperkte ruimte afgeblazen. Vooralsnog neem ik genoegen met deze oplossing. Wellicht dat ik in een volgend frontstuurmodel dit wel goed krijg. Achter de Mack hangt een flatbed met een bescheiden lading.

In een later stadium, met het speciaal transport in gedachte, heb ik een extra as aan de Cruiseliner toegevoegd, die ik kon liften. In het fotootje linksboven is een dergelijke uitvoering te zien. Na veel gepriegel en gepiel had ik de as zover dat ik deze door middel van lucht kon optrekken. De MACK is naar veel shows mee geweest. In 2013 heb is het model na een fotosessie uit elkaar genomen.

Joomla templates by a4joomla