Uitgebracht tussen:
1997-2003: DAF 95 XF. In 1998 verkozen tot Truck van het jaar. In 2003 volgde de introductie van de DAF XF 95, waarbij "95"en "XF" andersom geschreven staan en "95" niet langer meer op de grille te zien zal zijn.

Bouwperiode gedurende 2006. Voor het eerst te zien tijdens een Lowlug meeting in Goes, 2006.
  Na het Amerikaanse geweld, eens een zijsprongetje gemaakt en een Europeese DAF 95 XF in de steigers gezet. Na de vingeroefeningen met de GMC en MACK durfde ik het wle aan. De reden van mijn afdwaling is dat senior in die dagen daar zijn tijd in sleet en genoot van het uitzicht, zoals hij altijd zelf zei. Ik had al eens aan mijn pa beloofd dat ik "zijn" DAF een keer zou bouwen en belofte maakt nu eenmaal schuld. Ik heb gelijk de lat hoog gelegd. Alles moet maar zoveel mogelijk op het origineel lijken. In een weekend even met senior de hele auto, van boven tot onder, van binnen naar buiten en van achter naar voren op de foto gezet.

Alles moest er dus op en aan zitten. Technisch kwam ik tot het volgende lijstje, volledig motorblok, cabine kantelbaar, te openen deuren, te openen opbergvakken, te openen grill aan de voorzijde, te openen dakluik, logo's en nummering. Een mooie uitdaging.

 

Ik kwam er tijdens het bouwen al snel achter, dat in mijn voorraad blauw er sprake was van onderlinge kleurverschillen. In de loop der jaren kan het zijn dat de Lego, onder invloed van zonlicht, verkleurt. Dat zag er niet uit. Via Bricklink het nodige nieuwe spul besteld, alsmede ook een setje nieuwe wielen. Ik was er redelijk doorheen geraakt. De hersenbrekers in het model bleken het kantelmechanisem voor de cabine. Naar het schijnt wordt in het echt de cabine ook nog iets opgetild alvorens deze kantelt, en het scharnierpunt voor de grill. Uiteindelijk heb ik voor beide een passende oplossing gevonden. Met de goedkeuring van senior, staat het model nu op een ereplekje in mijn showkast.

 

Joomla templates by a4joomla